Jäisen vastatuulen puhaltajan poika
Raamatun tulkintaa, tutkielmia ja muita viisauksia uuden ajan ihmiselle
Luku 16.
enkeli
ja peto ihmisessä
Ihminen on peto.
Ihminen on enkeli.
Ihmisellä on valta
valita; ryömiäkö maan tomussa eläimenä olemassaolon taistoissa, alemman,
himoluonnon käskytettävänä, vai lentääkö rakkauden ja ymmärryksen siivin
vapauden taivaalla jakaen elämän lahjoja ja runsautta kaikkien veljien ja
sisarien kesken.
Ryömiäkö vaiko
lentääkö?
Miten on? Valitako
ruumiillinen, tämän maailman mielen mukainen elämä, omien tuulenpieksettävien
tahtotilojen täyttäminen, joka päättyy maan tomuun ja mätänevän lihan hajuun,
vaiko valita hengellinen, taivaallinen elämä, ja olla vapaana tottelemaan
korkeimman, sisäisen jumalan ääntä ja ilolla, riemulla ja viisaalla nöyryydellä
palvella jokaista kanssaihmistä ja kunnioittaa kaikkea elollista maan päällä –
kivestä taivaalla liitelevään lintuun?
”Katso,
minä panen tänä päivänä sinun eteesi elämän ja hyvän, kuoleman ja pahan, kun
minä tänä päivänä käsken sinua rakastamaan herraa, sinun jumalaasi ja
vaeltamaan hänen teitänsä ja noudattamaan hänen käskyjänsä, säädöksiänsä ja
oikeuksiansa, että eläisit ja lisääntyisit ja että herra, sinun jumalasi, se
on. ihmispoika sinussa, siunaisi sinua siinä maassa, jota menet ottamaan
omaksesi. Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan,
että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen.
Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun lapsesi eläisitte.” (Viides
Mooseksen kirja 30;15,16,19/Mikkonen)
Maasta nousee
peto, sinun mallisen ruumiisi tarpeet. Merestä nousee peto, sinun tunteittesi
ja itsekkäiden yllykkeidesi kuohuista ärjyvä ja kaiken alleen murskaava peto.
”Ja
minä näin pedon nousevan merestä: sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä,
ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia
nimiä. Ja se avasi suunsa jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen lakiansa ja
Jeesuksen todellista oppia, ja kaikkia taivaallisia enkelivoimia. Ja sille
annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan
annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot. Ja kaikki maan
päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, joka ei ymmärrä ja seuraa elävää
sydäntään, valaistuneen Jeesuksen oppia ja elä toteuttaen Isän, taivaisen
hengen tahtoa. Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi
sarvea niinkuin karitsansarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme. Ja se käyttää
kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä asuvaiset
kumartamaan ensimmäistä peto, sitä, jonka kuolinhaava parani. Ja se tekee
suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten
nähden. Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen
sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen
pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi. Ja sille annettiin valtaa
antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että
ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne työnnettäisiin syrjään tai
tapettaisiin.” (Johanneksen ilmestys/Mikkonen)
Herätkäämme
ihmiset näkemään! Havahtukaamme ymmärtämään, että se peto, itse saatanan lapsi,
tuo, jolla ei ole päämäärää, joka on vaan häilyvä varjo, valhe, eksytys
totuudesta, joka on murha, pelko ja tuho; se olen minä, se olet sinä, se olemme
me
– silloin kun emme totuudesta elä.
Jos me emme tätä
herää ymmärtämään, annamme kaiken hyvän ja kauniin tuhoajalle valtakirjan
jatkaa työtänsä, suurta ponnistustansa rauhan valtakunnan, rakkauden kultaisen
temppelin rakentamisen estämiseksi.
sinä ja minä olemme peto
Ja kun näin kerran
on, meillä on myös valta hankemme voimalla kahlita tuo hirviö, vääryyden isä,
astraalimeren kuohuista nouseva otus, tuo mystillinen Lock Nessin hirviö, tuo
Iku-Turso jota kukaan ei ole konsaan nähnyt, mutta joka alati kietoo
ihmismieliä syvyyden pimeyksien viettelyksiin.
Ihminen on siis
yhtäältä peto, eläin. tarkastelkaamme tätä vielä lähemmin asettamalla kysymys:
Miksi Raamatussa
kielletään eläimen veren nauttiminen vetoamalla siihen, että veressä on elävän
olennon sielu? Petoeläimet ja –linnut syövät saaliinsa yleensä verineen
päivineen, luonnollisesti, kaikki on niille ravintoa. Mikäli ihminen tekisi
samoin, söisi hän eläimen tavoin ja näin toteuttaisi käytännöllisesti
eläimellistä luontoaan. Epäämättä tähän seikkaan, määräykseen olla syömättä
eläimen verta liittyy – ei siis taianomainen uskomus tai keksitty käsky vaan –
hyvinkin käytännöllinen ja järkevä asia. Mikä se on?
Ajatelkaamme, mitä
veren nauttiminen a’la elukka,
eläimen tapaan, varsinkin ei vielä hengessään heränneelle ihmiselle on omiaan
aiheuttamaan? Se aiheuttaa eläimellisten vaistojen, se on: itsekkyyden, ruumiin
tarpeiden, itsesuojeluvaiston, hyökkäävyyden ja sukupuolisen käyttäytymisen korostumista. Ihminen joka on
valaistunut ymmärryksessä, herännyt, voi siis tämän perustuksella pelotta
nautiskella verimakkaroita niin halutessaan olematta kovin huolissaan
”saastumisestaan”; toinen kysymys on tietenkin se, haluaako itseään puhdistanut, nostanut, ihminen syödä tähän tapaan,
mutta esitystapa olkoon nyt tällä tavoin kategoorinen tutkimuksemme
havainnollistamiseksi. Siispä - itsensä kirkastanut ihminen on noussut lihan
yläpuolelle ja korostuneesti näkee olevansa henkiolento, jotenka on turvassa
meren pärskyiltä kuivalla maalla ja tahtoessaan vapaa nauttimaan verilettunsa
olematta tosiaan huolissaan puhtaan henkiolemuspuolensa turmeltumisesta, elukan
tasolle tempautumisesta.
Mutta toisin on
ymmärtämättömyyden varjoissa elävien ihmisten; käy vaikka katsomassa
jääkiekko-ottelu. Oma, jo mainittukin, asianpuolensa tässä on se, että ihmisen
sisällinen puhdistautuminen tämän maailman saastasta, valheista, herättää usein
suureen elämäntapamuutokseen, johon saattaa sisältyä lihasta ja muistakin
eläinkunnan tuotteista kokonaan pidättäytyminen sekä samalla voimakas
eetillinen näkö kaiken elämän suojelemisesta, joka onkin mitä korkein ja
kunnioitettavin elämänasento.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti