JÄISEN VASTATUULEN PUHALTAJAN POIKA
Raamatuntulkintaa, tutkielmia, muita viisauksia ja kuusi rauhansaarnaa
uuden ajan ihmiselle
Toinen rauhansaarna.
Kuuntele sydämesi vaatimusta
Se on hirvittävä sielullinen sairaus – nimittäin
petos, että jokin laki voi olla ihmiselle korkeampi kuin rakkauden ja
oikeamielisyyden laki, jonka mukaan ihminen ei milloinkaan saa kenenkään vaatimuksesta
tehdä ilmiselvää ja kiistatonta pahaa veljilleen, tappamalla, kiusaamalla,
solvaamalla, tuomitsemalla, telkeämällä vankiloihin, pakottamalla sotaväkeen,
ja verottamalla, jotta hallitus saisi varoja kaiken väkivallan toteuttamiseen
ja ihmisten vahtimiseen ja piinaamiseen.
Pian 2000 vuotta sitten farisealaisten kysymykseen,
onko keisarille lupa maksaa veroa, vastattiin: ”Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja jumalalle, mikä jumalan on”.
Jos ihmisissä meidän aikanamme olisi edes heikko tieto kristuksen todellisesta
opista, jonka kirkko on aikaa sitten hukannut ja kansalta oman valta-asemansa
pitämiseksi pimittänyt, he katsoisivat olevansa jumalalle velkaa paitsi sen,
mitä jumala ensin Johannes Kastajan ja sitten opetuslapsensa Jeesus
Nasaretilaisen sanoin opetti ihmisille sanoessaan ”älä tapa”, sanoessaan ”älä
tee toiselle mitään, mitä et halua itsellesi tehtävän”, ja sanoessaan ”rakasta
lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” myös sen, minkä jumalallinen elämän-ymmärrys
lähtemättömin viivoin piirsi jokaisen sydämeen: rakkaus lähimmäiseen, ja kauhu
veljien ja sisarten tappamista ja kiusaamista kohtaan.
Jos ihmiset uskoisivat jumalalliseen elämänvoimaan
itsessään, elävään ja älylliseen
alkuvoimaan, he eivät voisi olla tunnustamatta tuota ensimmäistä
velvollisuuttaan elämää kohtaan, he eivät voisi olla täyttämättä sitä, minkä
elämän äly heidän sydämiinsä on kirjoittanut – on rakastettava veljiään ja
sisariaan, ei tapettava eikä kiusattava eikä ahdistettava eikä vangittava eikä
pidettävä nälässä heitä. Jos ihmiset löytäisivät elämänymmärryksen itsestään,
silloin sanoilla keisarille mikä keisarin
on, jumalalle mikä jumalan on olisi heille merkitystä.
Hallitukselle tai työnantajalle tai kuninkaalle anna
mitä haluat, mutta ei sitä, mikä
jumalan on. Jos hallitus tarvitsee rahani – ota; taloni, työni – ota. Vaimoni,
lapseni, elämäni – ota (sinulla valtio on siihen väkivoimaa); mikään niistä ei
ole jumalan. Mutta jos hallitus tai esimieheni tai tsaari tai ylemmäksi
mainittu pikku virkamies tahtoo, että minä
kiusaan tai sorran tai häpäisen tai lyön tai suljen vankilan oven ihmisen
jälkeen tai ase kädessä uhkaan häntä sillä aikaa kun hänelle tehdään pahaa tai
että otan ihmiseltä hänen elantonsa – maansa, lehmänsä, rahansa, leipänsä -,
tai että kirjoitan paperin, jonka perusteella ihminen teljetään vankilaan tai
häneltä riistetään jotakin hänelle kallista, - mitään tuosta en voi, sillä siihen tarvitaan minun tekojani, ja ne ovat
jumalan. Minun tekoni ovat ne, minun
tekemät tekoni, josta muodostuu elämäni, elämä jonka olen saanut jumalalta ja
jonka anna vain jumalalle. Siksi uskova, ei ulkoisesti uskova vaan sisäisesti
kristitty, tosi kristitty, joka kuulee elämän älyn vaatimuksen omassa
sydämessään, ei voi antaa keisarille, hallitukselle, sellaista mikä on jumalan,
ei voi toimia vastoin omatuntonsa puhdasta ääntä.
Me voimme alistua pilkkaan, sortoon, vankilaan,
kuolemaan, maksaa yläluokalle sen vallassa pysymisen edellytyksen, veron, -
kaiken tämän me voimme. Mutta me emme voi sortaa, kiusata, häpäistä, emme voi
olla auttamatta, emme voi lyödä, teljetä vankilaan, astua asepalvelukseen eli
antaa hallituksen kätyreiden murskata tahtomme ja syvimmän ihmisyytemme heidän
muokatessa meistä tahdottomia tappajia, emme voi pitää ketään taloudellisessa
ahdingossa, emme kerätä veroja – mitään tuosta emme voi keisarille antaa, sillä
siinä keisari vaatii minulta sellaista, joka on jumalan. Siinä keisari – hallitus ja valtio – vaatii minulta
ainoan minussa, joka on elävää; se vaatii minulta minun oikeudentuntoni, minun
viisauteni, minun älyni, minun vapaan ajatteluni, minun koko ihmisyyteni
olemuksen, minun sydämeni ja minun sieluni. Ja sitä minä en voi antaa.
Mutta me olemme tulleet tässä maailmassa niin pitkälle,
että nuo sanat jumalalle, mikä jumalan on
merkitsevät meille sitä, että jumalalle annetaan pyhäinpäivänä markan kynttilöitä,
annetaan rukouksia, annetaan sanoja ja papille ripittäytymisiä ja yllensä
sellaista jota kukaan, kaikkein vähiten jumala, ei tarvitse, kun taas kaiken
muun, koko elämämme, sielumme pyhyyden, annamme keisarille, hallitukselle,
meitä jokaista petoksella alistavalle rikkaalle ja omistavalle joutilaalle
yläluokalle! (Leo Tolstoi; Omatuntoja/S. Mikkonen)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti